Sosyal Medya

Makale

Haricilerden IŞİD’e eski ve yeni sorularımız

IŞİD tüyler ürperten vahÅŸetlerini bir silindir gibi sürdürürken, akıl almaz cinayetlere her saat bir yenisi ekleniyor. Dış politika veya güvenlik uzmanları, toplumsal analizciler, sosyologlar, psikiyatristler en önemlisi de din adamları, kanaat liderleri ve siyasiler... Bu konuda acil olarak tavır belirlemek zorundalar. Sivil toplum örgütleri, yardım kuruluÅŸlarının ise bu kadar da vakti yok, yerlerinden yurtlarından çıkarılmış halklar, sürülmüÅŸ kalabalıklar, kaçırılmış kadınlar, tutulan rehineler ve mülteciler için  stareteji kuracak diplomasiyi bekleyecek zaman deÄŸil... Bununla birlikte iÅŸlenen vahim cinayetler tablosu, güya Ä°slami gayeler baÄŸlamında hareket ettiklerini iddia eden bir topluluk tarafından irtikap edildiÄŸi için nihai manada bundan din olarak Ä°slam algısı da önemli ölçüde yara alıyor. Ä°slam bu mu diye haykırıyor kafa kelle kesiliÅŸlerini naklen yayın olarak izleyen insanlık..

Lakin bizim gibi bu cinayetlerle henüz yüzgöz olmamış coÄŸrafyaların düÅŸünen insanları, akil kiÅŸileri, yazarları için bir baÅŸka sorumluluk daha var. Zira bu tekfirci cinayetler zinciri önümüze yeni çıkmış bir hadise deÄŸildir. 3. Halife Hz. Osman’ın katledilmesini takip eden huzursuzlukların 4.Halife Hz. Ali döneminde toplumsal kamplaÅŸma yoluna evrilerek Sıffin Savaşından itibarense ölüm/kalım, varlık/yokluk, iman/küfür raddesine gelmesi meselesiyle düÅŸünüldüÄŸünde... Aslında IÅžID yeniyetme bir hadise deÄŸildir...

Ä°slam düÅŸüncesinde geleneksel ekolün temsilcilerinden Dr. Toshihiko Izutsu’nun 1964 yılında Montreal Mc Gill Üniversitesi bünyesinde baÅŸlayıp, 1965 Tokyo’da tamamladığı ‘’Ä°slam DüÅŸüncesinde Ä°man Kavramı’’ adlı kuramsal çalışması bu konuda önemli giriÅŸimlerden birisi. Izutsu, Ä°man kavramı hakkındaki metodolojik çalışmasını Haricilerin ortaya çıkışıyla baÅŸlatıyor. Gerçi Hariciler, kuram veya kelam gibi entelektüel düzeyde deÄŸil, tekfir gibi suçlayıcı, infaz edici ve bugünden bakıldığında daha çok siyasi bir tartışmayla zuhur etmiÅŸlerdi. Onlara göre ‘’iman nedir küfür nedir’’ deÄŸildi soru... Onların sorusu; ‘’kim mümin kim kafir’’di... Tarihçi Malati’nin ifadesiyle ellerinde kılıç çarşıya pazara dalıp kimsenin gözünün yaşına bakmadan öldürüyor öldürüyorlardı. Hatta Sıffın Savaşında iÅŸ Hakemlere gelinceye kadar yanında savaÅŸtıkları Hz.Ali’yi bile muhakemeyi Hakemlere tevdi ettiÄŸi gerekçesiyle kafir ilan edip kılıçlarını ona karşı bile çekmiÅŸlerdi. Hariciler için artık Ä°slam halkasının dışındaki Kafirler deÄŸil, Ä°slam topluluÄŸunun içindeki Kafir mizacı kazanmış Müslümanlardı hedef. Izutsu, Haricilerin icat ettiÄŸi ‘’müslüman kafir’’ tanımı üzerinde dururken, bu tanımın fıkıh veya kelamdan zuhur etmediÄŸini, o anki siyasal hizipleÅŸmeden neÅŸet ettiÄŸini ifade eder...

Henüz yorum yapılmamış.

* İşaretli tüm alanları doldurunuz.